Son Paylaşımlar

Sitemize Hoşgeldiniz NeverFap Türkiye

Bize katılmak için kayıt olabilir veya giriş yapabilirsiniz.

Forum Rehberi >>>

Neverfap Türkiye Forum kurallarını öğrenmeniz ceza almanızı engeller. Kurallarımızı okuyunuz. Sağdaki simgeye tıklayarak gidebilirsiniz.

Yönetimle İletişime Geç >>>

Sitemizi kullanırken yaşadığınız sorun ve önerilerinizi yöneticiler ile paylaşabilirsiniz. Sağdaki simgeye tıklayarak gidebilirsiniz.

Haz İyi Bir Şey Midir

Turkishkebab

Jüpiter Yolcusu
Katılım
5 May 2022
Mesajlar
214
Tepki puanı
227
Puanları
76
Temellendirebilirim ama biraz zor oluyor. Benden üstün biri bir şey dedi diye ikna olmam. Sebep sunması lazım. Misal epiktetos’un ahlakından bahsedeyim. Elimizde olan şeylerin iyi kötü olabileceğini, elimizde olmayan şeylerin nötr olduğunu söylüyor. Çünkü iradeyi gene irade yener diyor başka bir şey değil. O halde iyi kötü iradeye bağlıdır, irade dışı şeyler iyi ya da kötü değildir.
Yanlış bilmiyorsan ibni sinanın bir örneği var ben bunu sana uyarlıyayım. Seni elinde olmadan kaçırıp(iradeni elinden alıp) falakaya yatırıp 24 saat dövdüğüm zaman bu şeyin nötr olduğunu iddia edebilir misin?
 
G

gordon

Misafir
Dostum benim kararsızlığım Epiktetos ile ilgili, geçen konu açmıştım. O hazzın iyi olmadığını nötr olduğunu ifade ediyor. Acının da kötü olmayıp nötr olduğunu söylüyor. Çünkü hazzın güvenilir olmadığını söylüyor. Tartı gibi sabit bir sonucu yok, değişken. O halde güvenemeyiz diyor. Bir de elimizde değil tabi. Ancak elimizde olan şeylerin iyi ve kötü olabileceğini, elimizde olmayanların nötr olduğunu ifade ediyor. Ahlak umrumda değil açıkçası, sadece bu öğreti kafamı karıştırıyor. Çünkü sağduyudan biraz uzak ve farklı gibi.
Epiktetos değerli bir düşünür olabilir fakat her dediğini yapmak felsefenin mantığına aykırı. Onun felsefesini düşünürsün, aklına yatan yerleri olur yatmayan yerleri olur, kırpıp biçersin kendine göre bir yol çizersin. Epiktetos'un ne dediği değil senin ne düşündüğün önemlidir.
 

cvehileyle

Jüpiter Yolcusu
Katılım
17 May 2022
Mesajlar
520
Tepki puanı
249
Puanları
76
Epiktetos değerli bir düşünür olabilir fakat her dediğini yapmak felsefenin mantığına aykırı. Onun felsefesini düşünürsün, aklına yatan yerleri olur yatmayan yerleri olur, kırpıp biçersin kendine göre bir yol çizersin. Epiktetos'un ne dediği değil senin ne düşündüğün önemlidir.
Ben de bu noktaya geldim.
 

cvehileyle

Jüpiter Yolcusu
Katılım
17 May 2022
Mesajlar
520
Tepki puanı
249
Puanları
76
Yanlış bilmiyorsan ibni sinanın bir örneği var ben bunu sana uyarlıyayım. Seni elinde olmadan kaçırıp(iradeni elinden alıp) falakaya yatırıp 24 saat dövdüğüm zaman bu şeyin nötr olduğunu iddia edebilir misin?
Ben belki edemem ama Epiktetos nötr diyecektir. Üzülüp sızlanırsan asıl bu kötüdür.
 

Turkishkebab

Jüpiter Yolcusu
Katılım
5 May 2022
Mesajlar
214
Tepki puanı
227
Puanları
76
Ben belki edemem ama Epiktetos nötr diyecektir. Üzülüp sızlanırsan asıl bu kötüdür.
Bak insan rasyonel bir varlıktir ama duygusal kimliğini kenara bırakamaz. seni bir fikrin için dövsem işkence etsem senin rasyonel olan fikrinden vazgeçmemen anlaşılabilir. Ama durduk yere kaçırsam dövsem ağlarsın sızlanırsın bu kötü bir şeydir çünkü. Ve emin ol her insan hisseder. Epiktetosu da alsan dövsem bu onu hissedecek. Hee ona göre nötrse ben zevk aldığım sürece bu eylemi sürdürüm epiktetosta bana bir şey diyemez çünkü kontrolünde değil dünyanın dönemesi gibi bir şey. Bu sana gerçekçi geliyor mu? Hayatın içinden olmayan bir şeyi benimsemeyin.
 
G

gordon

Misafir
cvehileyle bak az önce kitapda alttaki yazıyı okurken sen aklıma geldin sıcağı sıcağına yazıyorum.

Okunu hedeften öteye atan okçu, okunu hedefe ulaştırmayan okçudan daha başarılı sayılmaz. İnsanın gözü karanlıkta iyi görmez, fazla ışıkta da. Platon'da Kallikles der ki, felsefenin fazlası zarardır. Felsefe bir kerteye kadar iyidir, hoştur; faydalı olduğu kerteyi aşacak kadar derinlere gidersek çileden çıkar kötüleşiriz; herkesin inandığı, uyduğu şeyleri küçümseriz; herkesle doğru dürüst konuşmaya, herkes gibi dünyadan zevk almaya düşman oluruz; kimseyi yönetemeyecek, başkalarına da hayrımız dokunamayacak hâle geliriz; boş yere şunun bunun sillesini yeriz.

Kallikles doğru söylüyor; çünkü felsefenin fazlası bizim gerçek duygularımızı körletir; lüzumsuz bir inceleme ile bizi tabiatın güzel ve rahat yolundan çıkarır.

Düşüncede saplantı ve azgınlık en açık ahmaklık belirtisidir. Canlılar arasında eşekten daha kendinden emin, daha vurdumduymaz, daha içine kapalı, daha ciddi, daha ağır başlı olanı var mıdır?
 

cvehileyle

Jüpiter Yolcusu
Katılım
17 May 2022
Mesajlar
520
Tepki puanı
249
Puanları
76
Bak insan rasyonel bir varlıktir ama duygusal kimliğini kenara bırakamaz. seni bir fikrin için dövsem işkence etsem senin rasyonel olan fikrinden vazgeçmemen anlaşılabilir. Ama durduk yere kaçırsam dövsem ağlarsın sızlanırsın bu kötü bir şeydir çünkü. Ve emin ol her insan hisseder. Epiktetosu da alsan dövsem bu onu hissedecek. Hee ona göre nötrse ben zevk aldığım sürece bu eylemi sürdürüm epiktetosta bana bir şey diyemez çünkü kontrolünde değil dünyanın dönemesi gibi bir şey. Bu sana gerçekçi geliyor mu? Hayatın içinden olmayan bir şeyi benimsemeyin.
Kendini korumaya çalışır bence ama koruyamazsa üzülmenin manası yok. Ayrıca yanılıyorsun ağlayıp sızlanmaz. Sokrates mahkum edildiğinde ağlayıp sızladı mı? Ölmeyi bizzat kendisi istedi. Kaçma fırsatı vardı kaçmadı, af dileyebilirdi dilemedi. Bedenini değil karakterini korudu. Mahkemeye hazırlanmasını söyleyen birine aynen şunu dedi; zaten ömrüm boyunca buna hazırlanıyordum
 

cvehileyle

Jüpiter Yolcusu
Katılım
17 May 2022
Mesajlar
520
Tepki puanı
249
Puanları
76
cvehileyle bak az önce kitapda alttaki yazıyı okurken sen aklıma geldin sıcağı sıcağına yazıyorum.

Okunu hedeften öteye atan okçu, okunu hedefe ulaştırmayan okçudan daha başarılı sayılmaz. İnsanın gözü karanlıkta iyi görmez, fazla ışıkta da. Platon'da Kallikles der ki, felsefenin fazlası zarardır. Felsefe bir kerteye kadar iyidir, hoştur; faydalı olduğu kerteyi aşacak kadar derinlere gidersek çileden çıkar kötüleşiriz; herkesin inandığı, uyduğu şeyleri küçümseriz; herkesle doğru dürüst konuşmaya, herkes gibi dünyadan zevk almaya düşman oluruz; kimseyi yönetemeyecek, başkalarına da hayrımız dokunamayacak hâle geliriz; boş yere şunun bunun sillesini yeriz.

Kallikles doğru söylüyor; çünkü felsefenin fazlası bizim gerçek duygularımızı körletir; lüzumsuz bir inceleme ile bizi tabiatın güzel ve rahat yolundan çıkarır.

Düşüncede saplantı ve azgınlık en açık ahmaklık belirtisidir. Canlılar arasında eşekten daha kendinden emin, daha vurdumduymaz, daha içine kapalı, daha ciddi, daha ağır başlı olanı var mıdır?
Hangi kitap?
 
G

gordon

Misafir
Marcus Aurelius'un Kendime Düşünceler kitabından bazı altını çizdiğim yerleri yazıyorum:

Hayat savaşa ve bir yolcunun geçici konaklamasına benzer, ölümünden sonra ün de unutulur. Bu yüzden bizi ne koruyup gözetecek? Bizi koruyup gözetecek yegane şey felsefedir.

Burada felsefenin öneminden bahsetmiş doğrudur fakat başka ne söylediğine de bakalım.

İşlerini ne zoraki, ne kendi başına, ne araştırmadan ne de aksi yöne kürek çekerek yap. Kendi düşünceni titizlikle süsleme. Gevezeliğe ve işgüzarlığa yönelme. İçindeki tanrısal güç, yaşını başını almış politikacıyı Romalı bir lideri, hayattan ayrılma sinyalini istekle bekleyen, ne bir yemine, ne de bir insanının tanıklığına ihtiyaç duyan, kendi ayakları üzerinde duran bir erkeği yönetsin. Başkalarının verdiği imkanla ışık saçan biri olma, başkalarının yardımıyla elde edilecek sükünete ihtiyaç duyma. Özetle bir adamın kendi başına dik durması gerekir, dik tutulması değil.

Kesinlikle gerçekleştirmek istediğin şeyler için hızlan, boş umutları defet, eğer kendinle ilgiliysen, hala mümkünken kendi yardımına kendin koş.

Bazı şeylerin, bazı insanlar tarafından belli bir şekilde yapılması zorunludur, aksini beklemek, acı özsuyu olmayan incir ağacı istemek gibidir. Burada da unutmaman gereken şey şudur: Kısa süre sonra sen de o da öleceksiniz, bundan daha kısa bir süre sonraysa isminiz bile kalmayacak ardınızda.

Birtakım şeyler hakkında küstahça yargı verenleri ve senin de kendisi gibi yargı vermeni isteyenleri onaylama. Herşeyi olduğu gibi gör.
(Bunu okurken bazenleri böyle düşündüğümü farkettim.)

"Mantığın var mı?" "Var." "Öyleyse neden kullanmıyorsun? Mantığın işini yapıyorsa başka ne istersin?"
 

Apollon

Ay Yolcusu
Katılım
26 Şub 2022
Mesajlar
30
Tepki puanı
42
Puanları
21
Yaş
18
Hazzı almak vardır. Ya da onu yan ürün olarak elde etmek. Erdemli birisin için hazzın yoluna düşmek olabilecek en kötü şeydir. Hazzı biz yaşıyoruz ama haz bizi kontrol ederse. Efendi biz değilizdir artık. Haz için çalışanlar onu elde ederler. Erdem için çalışanlar hazzı yan ürün olarak alır Seneca:
Sen hazzı kucaklıyorsun ben ona gem vuruyorum sen hazdan hoşlanıyorsun ben onu kullanıyorum sen onun en yüce olduğunu düşünüyorsun ben onu iyi olarak bile görmüyorum sen haz için herşeyi yapıyorsun ben hiçbir şey yapmıyorum.
Yanı erdem için çalışanlar hazza pek ihtiyaç duymaz yan ürün olarak onu elde ediyorlardır. Hem kendilerine ve doğaya diğer insanlara yardımcı olurken kendi içindeki arzuyu doyururlar.
 

Eff

Yoda
Katılım
5 Eyl 2020
Mesajlar
596
Tepki puanı
868
Puanları
160
İnsanlık bu zamana kadar geldiyse iyi bir şeydir.
 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape5
shape6
Üst